Podział Automatycznych Skrzyń Biegów
Automatyczne skrzynie biegów dzieli się między innymi ze względu na sposób sterowania nimi. Wyróżnia się wtedy takie grupy skrzyń:
Skrzynie hydrauliczne
Skrzynie te na podstawie bieżącego parametru jazdy oraz pracy silnika typuje optymalne przyłożenie całkowicie mechanicznie lub/i hydraulicznie. Nie powoduje to ubogiego sterowania biegami, ponieważ regulatory mechaniczno-hydrauliczne zwracają uwagę na wiele cech, np. prędkość obrotową silnika, prędkość kół, tryb pracy wybrany przez kierowcę itp. W przypadku tego typu skrzyń najczęstszymi objawami usterek są: brak napędu, brak wstecznego biegu, uślizg przy zmianach biegów.
Skrzynie hydrauliczno-elektryczne
Tego typu skrzynie są to w praktyce skrzynie hydrauliczne. Zostały one jednak wzbogacone o elementy sterowania elektrycznego oraz elektronicznego. Dzięki temu zwiększyła się ilość parametrów i blokad, np. do skrzyń 3 biegowych (starego rodzaju) dodawano w latach 80 XX wieku m.in. czwarty bieg, układ redukcji biegów, sprzęgło konwertera oraz wiele innych funkcji sterowanych elektrycznie i elektronicznie. Sterowane one były poprzez elektrozawory, które włączono w układy hydrauliczne skrzyni. Zwiększyło to ilość parametrów i blokad branych pod uwagę przy sterowaniu biegami.
Skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym
Ta grupa automatycznych skrzyń biegów jest aktualnie popularna w nowych samochodach. Wyposażone są one w sterowanie elektroniczne, w których właściwie tylko elementy wykonawcze i najważniejsze blokady pozostały mechaniczne i hydrauliczne. Funkcje sterowania i kontroli w całości sprawuje układ elektroniczny, czyli komputer wbudowany w główny komputer silnika. Ten układ steruje hydrauliką skrzyni za pomocą całego zespołu zaworów. Różnica pomiędzy skrzyniami hydrauliczno-elektrycznymi jest taka, że za utrzymywanie kluczowych parametrów ciśnienia i pracy hydrauliki skrzynie nie odpowiadają tutaj żadne regulatory mechaniczno-hydrauliczne. Odpowiada za nie pętla, w skład której wchodzą: czujniki, komputer, zawory sterujące ciśnieniami. W tego typu skrzyniach najczęstszymi objawami usterki są: uślizg przy zmianach biegów, awaria elektroniczna skutkująca wrzuceniem tylko 3 biegu, twarde wrzucanie biegów, szarpanie przy 60-70 km/h.
Wariatory (skrzynie bezstopniowe)
Skrzynie te są oparte o różnorodne rozwiązania techniczne, lecz ich główną różnicą w odniesieniu do wcześniej wymienionych grup automatycznych skrzyń biegów jest brak ustawialnych przełożeń. Dochodzi tutaj do ciągłej zmiany przełożenia metodami hydraulicznymi lub przekładniami o zmiennym przełożeniu, między innymi z pasem albo łańcuchem i kołami skośnymi CVT. Mają one trudności z przenoszeniem dużych mocy i momentów, więc tego typu skrzynie rzadko są spotykane w samochodach. Są za to montowane w większości skuterów. Objawami usterek w takiego typu skrzyni są: brak napędu, opór na dźwigni zmiany biegów.
Skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektronicznym
Jest to stosunkowo nowy model automatycznej skrzyni biegów. Jest to mechaniczna, elektronicznie sterowana szcześcioprzełożeniowa skrzynia biegów (MPC). Zapewnia ona komfort jazdy oraz mniejsze zużycie paliwa. Wprowadzono tutaj różne tryby zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów, tryb zautomatyzowany) oraz usunięto pedał sprzęgła. Taka zautomatyzowana zmiana przełożeń i sprzęgła zapewnia zmniejszone zużycie paliwa o kilka procent w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Oszczędność użytkowania zwiększa również szóste przełożenie. W razie potrzeby i upodobania użytkownika istnieje także możliwość jazdy w trybie manualnym. Skrzynia biegów MPC stanowi alternatywę zarówno dla tradycyjnych skrzyń mechanicznych jak i tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów.