Jak dbać o samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Długotrwałość i bezawaryjność automatycznej skrzyni biegów zależy w dużym stopniu od jej użytkownika. W związku z tym chcemy się podzielić naszą wiedzą na temat tego, w jaki sposób prawidłowo o nią dbać:

      • Bezawaryjna eksploatacja związana jest z regularną wymianą filtrów i olejów. Zaniedbanie tego powoduje największą ilość awarii.
      • Zawsze należy stosować prawidłowy olej przewidziany przez producenta automatycznej skrzyni biegów.
      • Nigdy nie należy przełączać dźwigni zmiany biegów na pozycję „N” (na luzie) podczas jazdy, ponieważ wtedy znika ciśnienie smarowania i można zatrzeć skrzynię biegów.
      • Podwyższona temperatura silnika oznacza również wyższą temperaturę przekładni automatycznej. Natomiast wyższa temperatura przekładni nie musi być zauważalna na wskaźniku temperatury silnika.
      • Należy mieć na uwadze, że samochody z rynku amerykańskiego (USA i Kanada) wydajność swojego układu chłodniczego mają dostosowaną do limitów prędkości obowiązujących u nich. Są jednak dostępne dodatkowe chłodnice oleju do przekładni automatycznych.
      • Jeżeli chcesz sprawdzić stan oleju w swojej automatycznej skrzyni biegów (o ile posiada miarkę poziomu – nie każda ją ma), należy to zrobić na pozycji „N”. Niektóre z przekładni nie mogą mieć mierzonego poziomu na pozycji „P”, gdyż zawyżają stan oleju. Dodatkowo temperatura przekładni jest gorąca dopiero po przejechaniu około 30 do 40 km. W nowszych modelach sprawdzenie poziomu oleju jest możliwe tylko na stanowisku serwisowym.
      • W razie wystąpienia usterki/awarii należy korzystać z firm holowniczych. Silnik, który nie pracuje, nie napędza pompy oleju w przekładni, a przy silniku pracującym na pozycji „N” jest zbyt małe ciśnienie. Dopuszczalne jest holowanie jedynie na krótkim odcinku i z małą szybkością (do 30km/h), najlepiej przy włączonym silniku (jeśli jest taka możliwość).
      • Jeżeli dojdzie do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów, nie powinno się korzystać z niesprawdzonych i niespecjalizujących się w tego typu skrzyniach firm ponieważ późniejsza naprawa kosztuje dużo więcej. Bardzo często spotykamy się z nieprawidłową diagnozą dotyczącą przekładni, co w rezultacie prowadzi do niepotrzebnych kosztów.
      • Jeżeli podczas wymiany oleju w skrzyni biegów olej ma zmienioną barwę oraz zapach podpalonego oleju, to wymiana na nowy olej i filtr niekoniecznie jest rozwiązaniem. Zdarza się, że w takiej sytuacji dochodzi do miejscowego przekroczenia temperatury, co powoduje stwardnienie uszczelniaczy tłoków okalających dany zespół sprzęgieł przekładni. Ten proces jest nieodwracalny. Warto już wtedy oddać skrzynię do naprawy, gdyż im szybsza naprawa, tym mniejsze koszty.
      • Każdy użytkownik starszego pojazdu z większym przebiegiem powinien zapoznać się dokładnie z fabryczną instrukcją obsługi oraz przestrzegać terminów wymian filtrów i olejów.
      • Typowymi objawami nieprawidłowo działającej skrzyni biegów są m.in.: różnego rodzaju szarpania, poślizgi, dźwięki, wycieki, przełączanie w tryb awaryjny lub serwisowy… Wszystkie te objawy mogą wpływać na pogorszenie komfortu korzystania z automatycznej skrzyni biegów. Może to mieć również wpływ na zwiększone zużycie paliwa, a nawet unieruchomienie samochodu.

Jeżeli uważasz, że Twoja automatyczna skrzynia biegów pracuje niewłaściwie lub chcesz uniknąć kosztownych napraw przy kupnie używanego samochodu z „automatem”, zaufaj fachowcom w swojej branży i zgłoś się do nas.